AktualityZM blog

Umelecké diela vo fľašiach trpezlivosti

poradna
Anton Kaiser

Anton Kaiser

Rád fotím, píšem, propagujem a šírim dobré meno mestu, v ktorom žijem a tvorím.

Stará tradícia vkladania modelov do sklenených fliaš fascinuje milovníkov umenia svojou technickou náročnosťou niekoľko storočí. Krásu týchto ľudových umeleckých diel pripravilo v piatok 17. mája 2019 Pohronské múzeum Nová Baňa v Mestskom múzeu v Zlatých Moravciach.

Expozícia výstavy Fliaš trpezlivosti, ktorej autormi sú Silvia Habániková, Pavol Konečný a Katarína Ledényiová, bola súčasťou Dňa otvorených dverí v Mestskom múzeu v Zlatých Moravciach. Výstavu otvorila mladá výtvarníčka z Bratislavy, Katarína Ledényiová.

Počiatky výtvarného umenia 

Vkladanie modelov do fliaš s rôznymi životnými motívmi sa na našom území datuje do druhej tretiny 18. storočia. K najstarším výtvarným motívom patrili banícke a sakrálne výjavy. Vkladali sa do štvorbokých fliaš z číreho skla. Neskôr autori s obľubou vkladali do okrúhlych fliaš na podstavci orientované vo vodorovnej polohe lode a námornícke motívy. V banských oblastiach, najmä v okolí Banskej Štiavnice, Kremnice, Pukanca a Banskej Bystrice, modely baní. Väčšina najstarších fliaš pochádza z múzejných a súkromných zbierok od neznámych autorov, ktorí sa zaoberali týmto umením. Tradíciu fliaš trpezlivosti oživila a udržiavala v 20. storočí rodina Červenovcov z Banskej Štiavnice, kde sú ich diela uložené v Slovenskom banskom múzeu.  

Fľaše trpezlivosti z Novej Bane

Svojich tvorcov vo vkladaní modelov do fliaš má aj Nová Baňa. Jedným z nich bol drevorezbár Pavol Tencer, ktorý svoje práce prezentoval doma aj v zahraničí. Na sklonku života svoje dlhoročné skúsenosti odovzdal Silvii Habánikovej, rodenej Konečnej, ktorá sa stala pokračovateľkou autorovho celoživotného diela. Silvia Habániková sa už ako študentka zaujímala o rezbárstvo a techniku vkladania komponentov do fliaš. Okrem tradičnej baníckej a sakrálnej tematiky svoje námety čerpá hlavne z folklóru a každodenného života ľudí na dedine. Milovala drevorezby a prirodzenú krásu lipového dreva. Neskôr používala polychrómiu pri tvorbe tradičných banských námetov. Zaoberá sa aj reštaurovaním starých fliaš. Pavol Konečný je absolventom Strednej priemyselnej školy baníckej v Banskej Štiavnici. Rezbársku tvorbu začínal voľnou figurálnou plastikou. Techniku vkladania do fliaš získal ako samouk štúdiom odbornej literatúry. Jeho tvorba je zameraná na tradičné témy ako remeslá, baníctvo a obchod. K ľudovým tradíciám prechováva lásku a úctu, ktoré obohacujú jeho vlastnú fantáziu a technické znalosti. Venuje sa aj reštaurovaniu.           Súčasní novobanskí tvorcovia Silvia Habániková a Pavol Konečný sú v príbuzenskom vzťahu ako neter a  strýko. Na verejnosti sa už predstavili svojou tvorbou na regionálnych a celoštátnych výstavách a ich práce boli ocenené za udržiavanie a rozvíjanie tejto tradičnej techniky. 

Katarína Ledényiová pochádza z vinohradníckeho kraja a jej tvorba je tematicky zameraná na vinohradnícke príbehy. Ako povedala, pracovný postup je jednoduchý. „Do sklenenej fľaše najskôr vložím podlahu z preglejky. Figúrky, ktoré si vyrábam z lipového dreva a ďalšie rezbárske komponenty vkladám cez hrdlo fľaše a postupne ich lepím. Vkladanie modelu do fľaše si vyžaduje veľa trpezlivosti. Odtiaľ pochádza aj ten názov fľaše trpezlivosti. Práca na jednej fľaši, podľa jej veľkosti a náročnosti, trvá 3 dni až niekoľko týždňov.“                             

Výstava potrvá do 28. júna 2019.

Anton Kaiser

Zdroj:  Ponitrianske múzeum Nitra Pohronské múzeum Nová Baňa

[ngg src=”galleries” ids=”1043″ display=”basic_thumbnail”]

obed

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Back to top button